Instrumente aus Russland, Irland, Südafrika und sogar der Steinzeit – vom 24.8. bis zum 27.8. 2017 fand im malerischen Porto das „6th International Scientific Meeting for Sound and Musical Instrument Studies“ statt. Die in Portugal gegründete Organisation ANIMUSIC veranstaltet das Treffen jedes Jahr an einem anderen Ort.

Als Repräsentant der Stiftung für die Orgel in Riga fuhr der Orgelbauer Kristian Wegcheider im Auftrag der Orgel-Stiftung und des Fördervereins, begleitet von seiner Tochter, die Englisch, Spanisch und Portugiesisch spricht, dieses Jahr das erste Mal zu diesem Treffen, um unser Orgel-Rekonstruktionsprojekt vorzustellen. Nach drei Tagen voller interessanter Vorträge, Konzerte und dem ein oder anderen touristischen Ausflug durch die beeindruckende Stadt Porto, präsentierte Kristian Wegscheider die Kloosen-Orgel von 1734, ihre Geschichte und die geplante Rekonstruktion vor einem Saal voller begeisterter Zuhörer zum Abschluss des Kongresses.

     
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Vor allem die fast detektivische Arbeit, die Kristian Wegscheider als Orgelbauer zusammen mit den Orgelsachverständigen leistet, bevor die Orgel-Rekonstruktion dieses Umfangs handwerklich beginnt, beeindruckte das Publikum. Der Kongress ermöglichte es, mit Wissenschaftlern und Instrumentenbauern aus ganz Europa, Nord-und Südamerika einen Dialog über das angesehene Handwerk zu führen. Es wurden wertvolle Anstöße für unser Projekt gewonnen. Besonders freut uns, dass der Kongress dazu beigetragen hat, unser großartiges Vorhaben international noch bekannter zu machen.
The official text of the website:

The Reconstruction of the organ by Gottfried Klossen (1734) in Riga’s Petri Church; by: Kristian Wegscheider

The Baroque organ built in 1734 by Gottfried Klossen does not exist anymore. But what does exist is a good picture of the more than impressive façade. Furthermore, data about the organ’s specification can be found, as well as some pictures of parts of the façade, in photo archives in Marburg, Germany. Finally, historic reports can be consulted to complement the information gathered.

From 1767 until his death in 1788, Bach’s last pupil, Johann Gottfried Müthel, was organist at this Baroque instrument. Unfortunately there is not a single Baroque organ left in the city of Riga in Latvia. Therefore, the newly founded foundation for the organ in Riga (a society without its own capital), as well as a supporters’ society in Berlin, have decided to realize the reconstruction of this major Baroque organ with 43 stops and a great, magnificent façade (17 meters in height). The city of Riga itself, the protestant church of Latvia and numerous private initiatives further support the project. Since the financial goal is not yet achieved, the collection of funds is currently the main priority.

But is this reconstruction even possible? What prototypes are there to go on? How is the organ going to sound? How shall this organ be constructed technically? How will the wind chests, tracker actions, the wind channels and the pipes’ geometry be designed? The organ builder and restorer Kristian Wegscheider (Dresden, Germany) presents the state of the preparations of the planned reconstruction, as well as the extensive studies that it is based upon. The presentation feature short acoustical examples of how a future organ might sound.

Stellvertretend für die Stiftung und den Förderverein
Kristian Wegscheider, Orgelbauer in Dresden